Kemanyang termasuk tumbuhan
Zingiberaceae yang bersaiz besar dan pokoknya tumbuh secara berumpun.
Tandan buahnya muncul di bahagian tengah batang. Dalam taksonomi
saintifik kemanyang termasuk dalam genus Plagiostachys, Ridl., genus ini
merupakan genus yang bilangannya sangat sedikit antara tumbuhan herba
dalam famili Zingiberaceae yang ada di Semenanjung Malaysia dan Borneo
(Burkill 1966). Di kawasan kampung Emparu dan Ransi Pendek, kemanyang
amnya dapat dijumpai di pinggir hutan primer atau di hutan sekunder tua,
namun kewujudannya termasuk jarang. Hal tersebut boleh disebabkan
rosaknya habitat tumbuh kerana penebangan dan kebakaran hutan untuk
kegiatan pertanian.
Tumbuhan kemanyang digunakan oleh dukun (semanang) dalam upacara ritual
(belian) pengubatan orang yang dianggap memiliki (dihinggapi) roh tidak
baik (semengat jai'). Orang yang sering sakit dianggap memiliki roh
yang tidak baik dan rohnya tersesat di dunia orang mati atau dunia roh
(sebayan). Begitu juga dengan kepercayaan orang Iban bahawa orang yang
memiliki semengat jai' akan mengalami keadaan yang tidak sihat seperti
menderita, penyakitnya sering kambuh, hilang selera makan, gangguan
mental, kelemahan otot dan lesu. Penyembuhan atau penangkapan kembali
roh (semengat) pesakit yang tersesat juga menggunakan jasa semanang
(Sather 2001) .
Penggunaan kemanyang dalam ritual tersebut, iaitu sebagai bahan dalam
pembuatan pondok kecil (langkau) yang dijadikan simbolik rumah roh yang
tersesat. Batang kemanyang digunakan sebagai lantai, manakala daunnya
digunakan sebagai atap. Selain tumbuhan kemanyang, batang tumbuhan timau
padi juga digunakan sebagai tiang. Penyatuan bahagian-bahagian itu
menggunakan tali rotan yang sudah dibelah dan dihaluskan. Pondok yang
dibina lebih kurang berukuran 35 x 20 x 35 cm, namun tidak ada ketetapan
khusus mengenai saiz ini. Orang yang membuat pondok bukanlah pesakit
ataupun dukun yang memimpin upacara ritual tersebut, tetapi orang lain
yang dianggap mengetahui cara-cara pembuatannya.
Upacara ritual ini dimulakan ketika malam hari dan berlangsung hingga
subuh. Pada masa upacara ritual berlangsung, seekor anak ayam yang masih
hidup dimasukkan ke dalam pondok yang telah dibina. Sebelum upacara
ritual berakhir, pondok yang terbuat daripada kemanyang tersebut
dicencang-cencang dengan parang. Orang yang melakukan pencencangan
pondok mestilah orang yang telah membina pondok tersebut. Sebagai
upahnya, parang yang digunakan untuk mencencang menjadi milik pembuat
pondok dan ia juga diupah dengan beras dua gantang (gatang ) atau wang
seadanya yang diberikan oleh keluarga pesakit.
Dalam kepercayaan masyarakat Dayak Desa, pondok yang digunakan dalam
ritual ini merupakan simbol yang melambangkan rumah roh pesakit yang ada
di sebayan. Pencencangan pondok tersebut juga sebagai simbol
penghancuran rumah roh pesakit yang tersesat. Dianggap bahawa roh yang
ada di dunia orang mati tersebut tidak mempunyai rumah lagi dan akhirnya
kembali ke alam nyata. Pengambilan roh pesakit dari sebayan juga
dilakukan oleh semanang secara simbolik dengan menggunakan gatang.
Berhubung dengan penggunaan tumbuhan kemanyang dalam proses penyembuhan
orang sakit ini, menyebabkan adanya sebahagian masyarakat Dayak Desa
yang berpantang untuk tidak memakan buah kemanyang dan tidak menggunakan
batang dan daun tumbuhan ini dalam pembuatan pondok di huma.
Pada masa sekarang, pelaksanaan upacara ritual penyembuhan orang sakit
yang dianggap memiliki semengat jai' sangat jarang dilakukan. Pengubatan
seperti itu mulai jarang diamalkan setelah dibinanya klinik kesihatan
dan hadirnya doktor di kampung, terutama semasa bermulanya program
transmigrasi. Hal ini disebabkan masyarakat lebih cenderung berubat di
klinik kesihatan atau menggunakan jasa jururawat atau doktor apabila
sakit. Berkurangnya masyarakat yang menggunakan jasa dukun khususnya
dalam pengubatan penyakit yang dianggap semengat jai', juga menyebabkan
berkurangnya dukun yang mewariskan keahliannya kepada dukun yang lebih
muda. Walaupun masyarakat Dayak Desa khususnya di kampung Emparu dan
Ransi Pendek tidak menggunakan ritual ini lagi dalam perubatan, tetapi
pokok kemanyang yang digunakan dalam ritual masih berpengaruh dalam
kepercayaan masyarakat hingga sekarang. Pengaruh tersebut dapat dilihat
pada keyakinan masyarakat dalam pantangan untuk tidak memakan buahnya
dan tidak menggunakan daun dan batang kemanyang sebagai tempat berteduh
atau bahan pembuatan pondok di huma.
Keturunan dayak suku apa mempunyai tradisi sebegitu? perkataan 'ulun', 'langkau' ni biasanya digunakan oleh suku kaum Murut di Sabah (North Borneo).
ReplyDeleteManakala 'belian' ni ada persamaan dengan istilah 'bobolian' atau dukun/bomoh dalam upacara ritual pemyembuhan penyakit.